S-AinJapan.reismee.nl

Korea - dag 6

De wekker ging vandaag vrij vroeg want voordat we ons om 2 uur bij de templestay in de Golgulsa tempel zouden melden stond er nog een hoop op de planning! Zo wilden we 's ochtends nog langs de Bulguksa tempel en de Seokguram grotto, die beiden op de Unesco lijst staan. Van Siebrands verjaardag vieren kwam dit jaar dan ook niet zoveel, al is hij nog nooit op zo'n bijzondere plek jarig geweest! (Daarover later meer) Na een snel ontbijtje bij ons guesthouse gingen we op weg naar het station in de hoop daar onze koffer kwijt te kunnen. Het is namelijk een heerlijk koffertje, maar we wilden een hoop gaan wandelen en dan is het toch wel heerlijk als je minder mee hoeft te slepen! Gelukkig waren er op Gyeongju station kluisjes die je voor meerdere dagen kon huren zodat we de koffer pas hoeften op te halen als we weer op de trein zouden stappen. Vet handig!

Zonder koffer, maar met volle rugzakken sprongen we op de de bus (die zowaar redelijk vlot kwam! En ook nog de goede kant op ging!) Omdat alle haltes natuurlijk alleen in het Koreaans waren aangegeven hadden we aan de chauffeur gevraagd of die ons een seintje wilde geven als we eruit moesten. Zo kwamen we toch redelijk snel en soepel op de juiste plek.

Na een korte wandeling bergopwaarts zagen we de ingang van de Bulguksa tempel. Tot nu toe waren we nog niet erg onder de indruk van de Koreaanse architectuur. Aangezien ons bij de paleizen in Seoul vertelt was dat veel tempels in dezelfde stijl waren gebouwd en beschilderd als de paleizen waren onze verwachtingen hier dan ook niet erg hoog.

Maar dat viel ontzettend mee! Ja, de tempel had dezelfde bouwstijll als de paleizen en dezelfde kleurstelling maar toch was hij heel anders. De kleuren waren een stuk minder schreeuwerig en de schilderingen een stuk wisselender en gedetailleerder.

De tempel was verdeeld in verschillende gebouwen op ommuurde terrassen die verbonden waren met trappen en poorten.

Zo kwam je elke keer weer iets nieuws tegen! Onze favoriet was het terras waar de hele tuin bestond uit rotstorentjes!

Eenmaal uitgekeken konden we kiezen of we de bus omhoog namen naar de Seokguram grotto of dat we liever omhoog wilden wandelen. Actievelingen die we zijn besloten we te wandelen. Dit bleek nog een hele klim te zijn! Ik merk wel dat mijn hardloopschema zijn vruchten afwerpt. Na onze Miyajima hike was ik compleet gesloopt. Dit keer was ik nog wel vaak buiten adem, maar dat trok snel weg.

De Seokguram grotto zelf viel wat tegen. Het is een kleine grot waar een mooi Boeddha beeld in staat maar we vonden het niet een bijster speciaal. Ook was het grootste deel van de grot afgezet met plexiglas, dus je kon alleen vanaf een afstond naar het beeld staren. Toch was de wandeltocht het wel waard, want het uitzicht was schitterend. Daarnaast was er vlakbij de tempel een gigantische tempelbel waar je voor 1000 Won (1 euro) op mocht slaan, dus daar heeft Sieb zich nog even mee vermaakt.

Aangezien we wilden proberen om rond 2 uur in te checken bij de Golgulsa tempel voor onze temple stay en we ook nog wilden lunchen was het de hoogste tijd om weer op pad te gaan. Oorspronkelijk hadden we besloten met de bus naar de Golgulsa tempel te gaan, maar gezien onze eerdere ervaringen met de bus en de tijd leek het ons slimmer om een taxi te pakken. helaas stopten er geen taxi's bij de Seokguram grotto (nou ja, wel een paar, maar die bleken gereserveerd te zijn). Uiteindelijk hebben we dus een bus terug naar de Bulguksa tempel gepakt en vanaf daar gingen er wel taxi's.

De taxi chauffeur had er een aardig tempo in en zat tijdens het rijden uitgebreid handsfree te bellen, maar heeft ons heelhuids afgezet bij de ingang van de Bulguksa tempel.
We hadden eerder al gelezen dat daar twee eettentjes zouden zitten. Nou was er daarvan eentje dicht (en al een flinke tijd ook, aan het stof te zien) en de ander zag er niet heel veel belovend uit...

Toch maar naar binnen gegaan, want we hadden flinke trek. Van alle plaatjes aan de muur vonden we allebei de bibimbaper het lekkerst uitzien. Normaal gesproken is dit een bak met rijst en verschillende soorten groenten waar je een sausje en een soepje bijkrijgt. Hier kwam er alleen nog veel meer lekkers op tafel!!

We hebben bijna alles geprobeerd (alleen met krabbetjes doe je ons echt geen plezier, dus die sloegen we over) en met onze buikjes rond begaven we ons door de tempel poort voor onze temple stay. Tijd om 24 uur als boeddistische (sunmudo) monnik te leven! Maar aangezien daar heel veel over te vertellen valt is dat een verhaal voor de volgende update!

Just

Ziet er goed uit, die bibimbap ! Mooie tempels, ben benieuwd hoe het tempelleven jullie is bevallen !

Anne

Leuk!!