S-AinJapan.reismee.nl

Korea - dag 9 - de laatste dag

Goed, het is achtentwintig februari, half één 's middags. We zitten op het vliegveld, anderhalf uur te vroeg, maar gezien onze eerdere ervaringen met goedkope vluchten, zitten we liever hier een uurtje extra, dan elders.

Vanochtend hebben we een uitgebreide brunch bij 'a Twosome place' gehad. Dat is een koffietent tegenover het metrostation, waar ze behalve funky koffie en sapjes, ook goede broodjes hebben.

Terugdenkend aan een intensieve week Korea, maken we in de vluchthal de score op, met wat 'weetjes' die we geleerd hebben deze week:

- Auto's zijn wit, grijs of zwart, en van Kia, Hyundai of Ssangyong. Busjes zijn blauw.
- Koreaanse meiden tussen de 14 en 40 jaar dienen tenminste hun leeftijd aan grammen make-up op hun gezicht te hebben. Altijd. Er is één uitzondering: méér make-up!
- Smakken, boeren, rochelen, neus ophalen, eten met open mond en op straat tuffen is prima en normaal/beschaafd.
- De Koreaanse vlag is blijkbaar erg moeilijk te onthouden. Daarom moet hij elke 15 meter minimaal 2x te zien zijn.
- Als je een ruimte (bus, winkel, kamer) kunt verwarmen, doe dat dan op standje maximum!
- Verkeersregels zijn richtlijnen.
- Bussen stoppen als je er voor springt, anders wil je niet meerijden.
- Eten bestaat uit minimaal 10 schaaltjes en wordt altijd gedeeld.
- Pizza, pasta, hamburgers en Chinees zijn Koreaans eten ;)
- Koffie is een zwarte drank die naar water smaakt, die bij voorkeur met veel melk(schuim) en suiker genuttigd wordt.
- Als je een jong stelletje bent, dien je overal zeer klef te zijn en minimaal 8 selfies per minuut te nemen.
- Kimchi! Altijd en overal kimchi bij het eten!

Zo, weer wat geleerd :) Met betrekking tot deze vakantie zijn onze hoogtepunten:
- Gedeelde 1e plek: Golgulsa temple-stay en de DMZ excursie.
- Op 3: de Koreaanse eet-cultuur
Er wordt van Korea beweerd dat het een shoppers paradise is, en eerlijk gezegd, dat is waar. Ware het niet dat dat aan ons gewoon niet echt besteed is ;)

We hebben heel veel in 1 week gestopt. Dit vanwege de magere vakantie-dagen-oogst ivm werken in Japan. Iets meer tijd zou leuk geweest zijn, nu moesten we regelmatig een beetje jagen, maar we hebben eigenlijk wel alles gezien en gedaan wat we wilden zien en doen.

Het was een super leuke vakantie. Zouden we aanraden naar Korea op vakantie te gaan? Ja, maar als onderdeel van een grotere Azië-reis, of als je al flink wat andere Aziatische landen gezien hebt. Heb je dat nog niet, kom dan eerst gezellig bij ons op bezoek in Japan!

Groetjes,
Anna en Siebrand!

Constance

Wat een mooie week hebben jullie achter de rug! Een vakantie om nooit meer te vergeten.Leuk dat we met jullie mee mochten op reis.
Nu nog een paar maanden hard buffelen voor ik jullie weer kan knuffelen.
En mijn complimenten wat kunnen jullie allebei leuk schrijven, heb er echt van genoten.
Kusssssssssssssssssssssss

Lidia

Wat heb ik genoten van al jullie reisverslagen. Het was geweldig om een beetje mee te reizen. Allebei kunnen jullie boeiend en smaakvol vertellen. Dank jullie wel. Xx

Marianne en Henk

Wat een stralende gelukkige foto van jullie, zo spontaan ons laten delen, met jullie vakantie en jullie geluk, net was op het nieuws de tsunamie van vijf jaar geleden, wat is daar veel gebeurd en de mensen blijven daar volhouden, om door te leven met hun verdriet, daar kunnen we veel van leren. Nogmaals bedankt voor jullie verhalen foto's en werk ze maar weer liefs van Henk en Marianne

Vanja

Helemaal mee eens! Geweldige verhalen, mooie vakantie! Blij dat jullie ervan genoten hebben :)

Just

Leuke samenvatting, veel geleerd dus en een fijne week gehad !

Gé en Loes

Beste Siebrand en Anna, we sluiten ons geheel aan bij de voorgaande schrijvers! ! Het was leuk, lang en lekker (grapje!).
Tot de volgende wetenswaardigheden in Japan. Groetjes Gé en Loes.