S-AinJapan.reismee.nl

een dagje Universal Studios Japan

In het weekend nog eerder opstaan dan doordeweeks... Dat kan alleen als er een hele goede reden voor is. Nou was die er gelukkig ook, want vandaag gingen we naar Universal Studios Japan!

Dit is een groot pretpark in de buurt van Osaka met allemaal attracties uit films van de filmmaatschappij Universal Studios. Dus onder andere van: 'Back to the future', 'Jurassic park' en natuurlijk Harry Potter!

Na een meegenomen ontbijtje in de trein genuttigd te hebben stapten we uit vlakbij Universal studios. Helaas was het weer nogal druilerig, maar dat mocht de pret niet drukken.

Eenmaal in het park besloten we te beginnen met een hoognodige kop koffie (voor Siebrand dan) en de meest kleurrijke snack die we konden vinden: regenboog citroen pound cake.

Helaas zag hij er leuker uit dan hij smaakte... Gelukkig werden we opgevrolijkt door allerlei leuke muziekjes vanaf buiten. Daar bleken namelijk allemaal Sesamstraat figuren aan het dansen te zijn. En die kans konden we natuurlijk niet laten schieten!

Hoogste tijd om wat attracties te gaan bezoeken! Aangezien het nog steeds regende besloten we eerst maar eens wat binnen attracties te gaan doen.

Eerlijk gezegd weten we allebei niet echt meer in welke volgorde we dingen gedaan hebben maar de attracties vielen eigenlijk in twee categorieën: 3D shows/attracties en achtbanen.

Onder de eerste categorie vielen de volgende attracties:
-'Terminator': deels 3D film, deels een show met acteurs, ronduit leuk gedaan! De Terminator films zijn misschien wat oud, maar dit was erg vermakelijk.
-'Attack on Titan': dit is een vrij nieuwe animeserie waarvan in dit park een 3D show was. Dit hield in dat er een 3D film was met wat extra's (stoelen die bewogen, lucht- en lichteffecten)
-'Evangelion': een klassieke animeserie waarvan de 3D show in dezelfde zaal werd gehouden als 'Attack on Titan' dus met ongeveer dezelfde effecten. (Maar wel leuker omdat we allebei de serie beter kennen)
-'Spiderman': bij deze attractie reed je rond terwijl op bepaalde plekken om je heen stukken 3D film werden afgespeeld. Zo kreeg je het gevoel alsof je de lucht in vloog, net ontsnapte aan vijanden met vuurballen, etc. Ontzettend gaaf gedaan!

In de tweede categorie vallen:
-'Hollywood dream': een ontzettend schattige naam voor een toch wel indrukwekkende achtbaan. Geen loopings of iets dergelijks, wel een ontzettend snelle rit met een aantal zeer scherpe bochten en flinke afdalingen. (In één van de bochten werd het nogal zwart voor mijn ogen!)
-'Jurassic park the ride': leuke maar wel een tikje ouderwetse splashride. In een bootje wordt je via rails langs een aantal dinosaurissen geleid. Natuurlijk kom je er tijdens je rit acher dat er een paar zijn ontsnapt. Om aan die beseten ontsnappen wordt je met je boot in volle vaart een waterval afgeracet om vervolgens onderaan dus lekker nat te worden.
-'Flight of the Hippogriff': een achtbaan enigszins in Harry Potter thema. Eigenlijk is de wachtrij nog het meest in thema, daarin wordt je namelijk langs Hagrids hut geleid. Aardige achtbaan, maar wat kort.
-'The flying dinosaur': Een redelijk nietszeggende naam, zeker voor deze achtbaan! Dit is de nieuwste attractie van USJ. Een achtbaan waarbij je niet in een stoeltje zit, maar in een harsnas hangt, waardoor je als het ware onder de achtbaan vliegt. In de rij wordt je op het hart gedrukt dat je geen losse spullen bij je moet hebben (lege broekzakken, geen brillen of sieraden die makkelijk los kunnen gaan) en wordt je zelfs met een scannertje gecontroleerd! Maar eenmaal uit de achtbaan snapten we wel waarom.. Wauw, wat een rit! Het 'vliegen' was een geweldige ervaring en de loopings en kurkentrekkers voegden daar een extra adrenaline kick aan toe!

Ik schreef zojuist iets over een achtbaan met Harry Potter thema die ik niet zo indrukwekkend vond.. Gelukkig maakte de rest van 'Harry Potter world' dat ruimschoots goed!

Ja, dat lees je goed. 'Harry Potter world'. Ongeveer 1/5de van het gehele park is namelijk in Harry Potter thema. Om hier te komen loop je over een bospad waar je de vliegende auto van de Weasleys tegenkomt. Net voorbij die auto ga je het hoekje om en zie je de entree naar Hogsmeade (het dorpje vlakbij Hogwarts)

In dit dorpje vind je allerlei (souvenir)winkels zoals 'Zonko's', 'Honeyduke's' en het postkantoor. Ook kun je er heerlijk lunchen bij 'The three broomsticks' en dat hebben we dan ook gedaan, met schitterend uitzicht op het kasteel zelf!

Alhoewel het dorp erg leuk is en heel goed in de sfeer van de Harry Potter boeken past is het kasteel toch wel DE attractie van Harry Potter world. Niet alleen kun je namelijk er een wandeltocht doorheen doen (waarbij je het kantoor van Dumbledore, het defence against the dark arts lokaal en de common room van Gryffindor ziet) maar hierin bevind zich ook de belangrijkste attractie: 'Harry Potter and the forbidden journey'.

Dit is ook een 3D attractie waarbij je meevliegt met Harry terwijl hij onderweg is naar een Quidditch wedstrijd. Onderweg gebeurd er van alles en kom je een paar keer in benarde situaties. Ontzettend goed gedaan en zelfs als je geen Harry Potter bent een erg leuke attractie!

's Avonds hebben we heerlijk onJapans gedaan en hebben we bij de Amerikaanse diner een hamburger naar binnen gewerkt. De diner zag er trouwens erg mooi uit in het donker!

Vanaf het terras hebben we lekker naar de starlight parade gekeken. Die was erg leuk, maar lang niet zo indrukwekkend als die van Dinseyland. Ze hadden namelijk erg weinig wagens in het thema van het park. In plaats daarvan hadden de wagens thema's als: 'Alice in wonderland', 'Arabian nights' en 'Assepoester'.

Nadat de show was afgelopen hadden we nog een kwartiertje voordat het park dichtging en zijn we snel teruggegaan naar 'Harry Potter world'. We wilden erg graag nog wat plaatjes schieten van Hogsmeade en Hogwarts in het donker.

Schitterend toch?
Terwijl we daar waren bleek er nauwelijks een rij te staan voor 'Harry Potter and the forbidden journey' dus hebben we die gelijk ook nog een keer meegepakt!

Al met al was onze (12urige) dag in Universal Studios een stuk sneller om dan ik verwacht had! We hebben ons ontzettend vermaakt, maar we konden het toch niet laten om een paar vergelijkingen te maken met Disneyland:
-De thema's in Disneyland zijn in het algemeen beter doorgetrokken. Waar in Disneyland elk gebied een eigen thema had was dat in USJ minder het geval (op Harrry Potter world na dan). We hadden het gevoel dat ze dit in USJ goed probeerden te maken door elk gebied een eigen lied te geven en dat zo luid mogelijk te draaien. Maar dat deed eigenlijk eerder af aan de sfeer dan dat het iets bijdroeg.
-Alhoewel USJ de meest indrukwekkende attracties van de twee heeft betaal je daar ook wel voor.. De rijen zijn namelijk ook dubbel zo lang (de langste rij die we gezien hebben was 180 minuten!). Gelukkig kun je een groot deel van de rijen omzeilen als je een fast pass koopt, maar daar betaal je dan ook grof geld voor. Wij hadden zo'n pass en ik moet zeggen dat hij het geld zeker waard was. Als we die namelijk niet hadden gehad hadden we nooit alles wat we wilden kunnen doen.

nu zit ik me af te vragen welk park we zouden aanraden.. Maar ik denk eigenlijk dat ze allebei op hun eigen manier speciaal zijn. Disney is geweldig vanwege de sfeer en heeft een aantal ontzettend leuke attracties. USJ heeft heel veel gave attracties en doet heel veel met 3D maar de sfeer is gewoon wat minder indrukwekkend (op Harry Potter World na dan).

Dus het ligt er maar net aan wat je wilt.. Wij hebben ons hoe dan ook in allebei heel erg vermaakt!

Marianne en Henk

Wat gaaf in de wereld van Harrie Potter, ik heb alle boeken gelezen en alle films gezien, bijzonder, om dat allemaal te zien, nog een paar weken en dan weer terug in Nederland, wordt vast wel wennen voor jullie, groetjes van Henk en Marianne

Vanja

Helemaal gaaf om te lezen! Jullie pakken gewoon echt de gelegenheid om Japan op alle manieren te ontdekken! Top!