S-AinJapan.reismee.nl

laatste blog: thuis zijn

Iets meer dan een maand geleden kwamen we weer aan bij ons huisje in den Bosch. Daar aangekomen moest er natuurlijk even een 'we-zijn-thuis'-selfie gemaakt worden, zeker aangezien er zo'n feestelijke vlag hing!

Van jetlag hadden we deze trip gelukkig nauwelijks last. Het was heerlijk om in ons eigen zachte bed te slapen.

Ongeveer een week na onze aankomst kregen we allemaal cadeautjes!

Onze eerste dozen uit Japan! Dit was de luchtvracht, waarin we vooral de essentiële dingen hadden zitten (extra kleding, wat keukenspullen, etc).

De rest van de spullen komt met de boot en dat duurt waarschijnlijk nog wel een maand ofzo. Dus voorlopig rijden we nog even op de oude fietsen die we in Nederland hadden achtergelaten, want onze goede fietsen zijn nog op zee. ;-)

Ik denk dat we ongeveer een dag hebben genomen om te acclimatiseren voordat we gewoon weer aan de slag zijn gegaan. We kwamen namelijk van een heerlijk nieuw, opgeruimd appartement in Japan. Dan is thuis komen in een half af, rommelig huis toch wel een schok. Het heeft ons wel de drive gegeven om flink door te klussen en beneden zo snel mogelijk af te maken.

Eerlijk gezegd, het is heerlijk om weer in Nederland te zijn. Onze agenda zit overvol met werk, vrienden, familie, klussen en nog een duizend andere dingen maar dat is een vooruitgang ten opzichte van Japan, waar we eigenlijk toch vrij weinig konden.
Ja, we konden het land verkennen, en dat hebben we (zoals onze eerdere blogjes laten zien) ook met veel plezier gedaan, maar er was toch een hoop dat we aan Nederland hebben gemist.

En dan bedoel ik niet alleen bruin brood en kaas. Nee, vooral ook hoe makkelijk het nu weer is om even met vrienden/familie af te spreken en hoe heerlijk het is om iedereen weer een stuk vaker te spreken en zeker te zien! Skype is aardig, maar het weegt toch echt niet op tegen het echte leven!

Is er dan niets dat we aan Japan missen? Oh nee, er zijn sowieso een aantal dingen die we nu al missen. Allereerst de veiligheid en de netheid van het land.
Fiets niet op slot? Geen probleem, die staat er morgen ook nog wel.
Iets laten vallen? Dan wordt het aan de kant gelegd zodat niemand erop gaat staan. Maar het blijft wel liggen! Zelfs als het een mobiel/portemonnee is.
Sta je te wachten op de trein? Dan ga je in de rij staan. En je gaat pas de trein in als alle mensen eruit zijn.
Je flesje drinken leeg? Dan neem je het mee tot je een prullenbak ziet of mee naar huis.

Daarnaast missen we toch ook wel het Japanse eten. Wat was dat lekker zeg! Niet alleen sushi, al was die daar zeker een stuk beter dan hier in Nederland. Maar ook okonomiyaki (ei-kool pannenkoek), curry rice (Japanse curry variant), om rice (omelet gevuld met rijst en bedekt met saus), yakatori (kipspiesjes), nabe (japanse bouillon fondue), etc, etc.

Ook is het wel weer even wennen aan een koude lunch. In Japan aten we namelijk 2 á 3 keer per dag warm! Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de koude lunch dus ik warm met enige regelmaat nog wel wat op voor de lunch (soepje, restje avondeten, etc).

Maar ik denk dat het heel logisch is om dingen te missen, in welk land je ook bent. Al met al wegen de dingen die we missen uit Japan toch echt niet op tegen thuis zijn. Denk dat we daar zeker nog wel even van kunnen genieten!

Iedereen die onze avonturen gevolgd heeft heel erg bedankt voor alle leuke reacties, mails en andere berichtjes! We hebben ervan genoten!

Just

Gelukkig dat het weer fijn is om thuis te zijn ! En fijn dat jullie er weer zijn ! Ik heb het wel heel erg leuk gevonden om jullie in Japan op te zoeken.
Sterkte met de laatste loodjes van het klussen in huis en de herinrichting.

Henk en Marianne

Heerlijk voor jullie en voor jullie ouders, dat jullie weer veilig in Nederland zijn, wij vonden het leuk, om jullie verhalen te lezen en wij wensen julle veel succes bij al jullie klussen, van de winter zitten jullie er weer warmpjes bij, hartelijke groeten vanuit Maarssen

Frits en Els

Fijn dat jullie weer lekker thuis zijn en nogmaals bedankt voor alle mooie verhalen over jullie gijzondere verblijf in het land van de rijzende zon !
Groetjes van ons

Gé en Loes

Dag Siebrand en Anna,

Leuk dat jullie dit bericht nog op de blog hebben gezet. Uit ervaring weet ik hoe je je vaderland, met alles wat daarbij hoort, kunt missen. Evenals het land waar je zo lang hebt gewoond. Ik heb bij elkaar 4 jaar in Spanje gewoond en daar mis ik nog steeds dingen van. Het is niet te vergelijken met Japan maar jullie zullen ook geuren gaan herkennen en daarbij de plaatsen weer herinneren etc. etc.

We zullen elkaar snel weer zien!
Lieve groet
Gé en Loes