S-AinJapan.reismee.nl

nieuwe ervaringen

Vandaag heb ik mijn eerste aardbeving meegemaakt!

Geen zorgen, dat klinkt veel enger dan het was ;-)

Ik zat vanmiddag rustig te lunchen toen ik opeens een getril voelde. Het was heel licht, er bewoog niets, maar ik voelde het wel. Eerst dacht ik dat er een zware trein voorbij kwam, of een grote vrachtwagen, maar daar duurde het eigenlijk te lang voor..

Na een seconde of 30 was het ook weer over. Omdat ik het toch wel een beetje raar vond liep ik naar het raam en keek of er iets raars buiten was. Nou, nee dus.. Iedereen reed en liep gewoon door.

Was het dan wel een aardbeving? Ik begon toch een beetje te twijfelen.. Dus stuurde een berichtje naar Siebrand of het bij hen net ook getrild had en ging op het internet kijken.

Maar ook daar kon ik niets vinden... Ik was er bijna van overtuigd dat ik gek was toen Siebrand terug appte. Hij had zelf niets gevoeld maar had ook even gegoogled en had het volgende gevonden:


Ingezoomd plaatje van het zuiden van Japan. Het blauwe gebied is waar een aardbeving(/kje) was. Wij wonen net buiten dat gebied (onderste puntje van het meer, maar dan er rechts van).

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee meer had van wat de schaal van richter ook alweer precies inhield. Ooit wel gehad op de middelbare school, maar dat was in ons aardbevingsvrije kikkerlandje niet echt in mijn hoofd blijven hangen. Dus toch maar even wat onderzoek gedaan.

Wat houdt de schaal van richter in? (met dank aan www.aardbeving.net)

Kracht Betekenis Gevolgen
0 tot 2 Minuscuul Wordt door seismografen waargenomen, maar wordt zelden tot nooit door mensen gevoeld. Zal nooit schade veroorzaken
2 tot 3 Zeer licht Wordt zelden door mensen waargenomen. Er kunnen hooguit zeer lichte voorwerpen bewegen. Zal zelden tot nooit schade veroorzaken
3 tot 4 Licht Wordt regelmatig door mensen waargenomen.Lichte voorwerpen kunnen bewegen. De schade blijft beperkt tot lichte schade aan gebouwen
4 tot 5 Gemiddeld Wordt bijna altijd door mensen waargenomen. Voorwerpen in huis, zoals borden en glazen kunnen rammelen. Deuren en ramen kunnen klapperen. Er kunnen scheuren in gebouwen of in het wegdek ontstaan
5 tot 6 Vrij krachtig Wordt altijd door mensen waargenomen. In huis kunnen voorwerpen omvallen. Gebouwen kunnen al behoorlijk beschadigd raken en er kunnen flinke scheuren in het wegdek ontstaan. Mensen kunnen gewond raken bij het naar buiten vluchten of omdat ze geraakt worden door vallende voorwerpen of delen van een gebouw
6 tot 7 Krachtig Mensen kunnen in paniek raken. Ze verlaten snel hun huizen. Het wegdek kan ernstige schade oplopen en gebouwen kunnen zwaar beschadigd raken of zelfs (geldeeltelijk) instorten. Mensen kunnen zwaar gewond raken en zelfs tientallen doden zijn mogelijk
7 tot 8 Zwaar Bijna iedereen raakt in paniek en wil zo snel mogelijk het huis verlaten. Veel gebouwen storten (gedeeltelijk) in en de grond kan helemaal openscheuren. Gas- en waterleidingen kunnen breken, waardoor kans op brand of overstroming mogelijk is. Kans op honderden doden en gewonden
8 tot 9 Zeer zwaar Grote verwoesting. Bijna alle gebouwen storten in of worden onbewoonbaar.Er ontstaat levensgevaar voor iedereen die zich in de buurt bevindt van de aardbeving door instortende gebouwen of vallende bomen of electriciteitspalen. Hoge vloedgolven zijn mogelijk. Duizenden doden en gewonden mogelijk
9 tot 10 Catastrofe Grote ramp, waarbij duizenden kilometers land verwoest kunnen worden. Alle gebouwen storten volledig in. Alles op land wordt verwoest, waaronder gebergten, rotsen en wegen. Doden en gewonden kunnen in de miljoenen lopen. Zeer grote vloedgolven mogelijk, waardoor (delen van) continenten aangetast kunnen worden
> 10 Totale catastrofe Deze kracht is nog nooit waargenomen. Als dit gebeurt, dan zal er niets overblijven van al het leven in een omtrek van duizenden kilometers. Van de wereldkaart zal een nieuwe versie gemaakt moeten worden, omdat daar niets meer van te herkennen is


Aangezien wij buiten het gebied wonen waar de aarbeving geregistreerd is zal de kracht bij ons 0 tot 2 op de schaal van richter zijn geweest. Een wonder dus dat ik het gevoeld heb!!
Al hoop ik dat het niet al te vaak gebeurd (en dat, als het wel gebeurd, de aardbeving onder 4 op de schaal van richter blijft) was het toch wel interessant om een keer meegemaakt te hebben! ;-)
Anna

Reacties

Reacties

Els

Toch best wel een beetje eng en spannend !

Jantine

Die was dus vergelijkbaar met of iets lichter dan die van een paar maanden geleden in Tiel ;-) en dat is spannend ja. Hoewel zo'n lichte ergens nog leuk spannend is: je weet nu hoe het voelt, zonder dat het gevaarlijk was.

Loes

Jaren geleden was er een zeer lichte beving in Limburg en dat was hier in Den Bosch heel licht te voelen. Ik voelde het toen we in bed lagen, Gé niet. Het was een rare gewaarwording.
Hopelijk komt er geen zwaardere bij jullie, alhoewel jullie natuurlijk wel in een aardbeving gebied zitten.
Hoe gaat het met jullie Japans? Heb jij wel gelegenheid om iets in de praktijk te oefenen Anna?
Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt!
Groetjes van Gé en Loes en tot het volgende bericht.

Siebrand

Ik heb dus niets gevoeld (althans, niet bewust). Erg jammer, want ik wil het stiekem graag nog eens meemaken (niet alle nare dingen natuurlijk, maar dat de aarde schud t lijkt mij iets heel bijzonders). Mijn collegae wel... dus volgende keer beter opletten :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!