S-AinJapan.reismee.nl

Prettige feestloze dagen, en een gelukkig Oud en Niet!

Hallo lieve vrienden en familie!

Het is hier reeds 2016! De feestdagen vieren in Japan is... anders!

Wij hebben er met zijn tweeën een leuke tijd van gemaakt, en willen toch graag de verschillen met jullie delen!

Om te beginnen met de kerst. Kerst is hier vergelijkbaar populair met Halloween in Nederland. Een enkele winkel doet er een actie mee, er liggen wat typische eetwaren in de supermarkt en een enkel huis heeft een versiering aan de buitenkant. Dat is exact hoe hier kerst wordt gevierd. Het lijkt absoluut niet iets te zijn wat door de mensen zelf gedragen wordt, wat gezien de christelijke achtergrond niet zo heel gek is.

Volgens enkele Japanse websites is kerst een typische tijd voor stelletjes om elkaar eens lekker te verwennen met een etentje en wellicht een leuk cadeautje, maar kerst zoals in Nederland was het niet. Er wordt gewoon gewerkt, en het weer is, net als in Nederland, best lekker warm, en niet kerstig ;).

Ondanks dat hebben wij hier toch een leuk klein kerstboompje opgericht, en hangt een verlichte ster voor het raam.

Oud en nieuw is hier de tijd dat mensen naar hun familie gaan. De dagen ervoor en erna zijn bij veel bedrijven vrije dagen, en de wegen en treinen zijn druk bezet. Het traditionele nieuwjaars-voedsel bestaat niet uit oliebollen en appelflappen, maar soba-noodles.

Deze noodle is erg lang, wat zou moeten staan voor een lang, gezond leven. Tevens is vuurwerk is iets voor de zomer, en sowieso niet iets voor het individu...

Desalniettemin zijn wij, bewapend met ons flesje appel-champagne-drank, naar buiten gegaan, en zijn we een stukje gaan lopen. Rond kwart voor twaalf verlieten we het huis, en hoorden we van alle kanten dat de tempelbellen geluid werden. Japanse traditie is dat men tussen 1 en 3 januari de oude geluks-talismans in het tempelvuur gooit, waarna er weer nieuwe aangekocht kunnen worden voor geluk voor het komende jaar. Om twaalf uur ging de 'champagne' open, en tot onze grote verbazing en blijdschap werd er boven Biwako (het Biwa-meer) een klein vuurwerk-showtje gegeven. Het was misschien een minuut of twee, maar het voelde wel echt als nieuwjaar voor ons!

Nu zitten we weer lekker warm binnen. Over ongeveer zeven uur is het in Nederland oud en nieuw. Wij wensen jullie alvast veel bordspellen, oliebollen, oudjaarsconferences en gezelligheid voor deze avond, en een heel gelukkig 2016!

Marianne en Henk van der Poll

Wij wensen jullie een fijn nieuw jaar en een gezond en voorspoedig Nieuw Jaar,We vinden het leuk, dat we zo af en toe wat horen van jullie en zijn blij, dat het goed gaat, veel liefs Marianne en Henk

Marianne en Henk van der Poll

Lieve Anna en Siebrand, bedankt voor de kaart, we wensen jullie veel liefs en goeds voor het komende jaar

Marianne en Henk van der Poll

We vinden het lief, dat jullie ons steeds een berichtje sturen,jullie verhalen vinden we echt leuk en grappigveel liefs nogmaals,tot het volgende nieuws

Lidia

Siebrand en Anna.
Gelukkig nieuwjaar gewenst van mij. Dat het een heel mooi en liefdevol nieuwjaar mag morgen. Zeker voor de hele wereld maar allereerst voor jullie. Geniet van elkaar en ook van deze bijzondere belevenissen in het verre Japan.
XXx Lidia

Gé en Loes

Anna en Siebrand: HAPPY NEW YEAR!!!!!

Beter laat dan nooit!!

Ja, zeker leuk en interessant die verhalen van jullie!

Groetjes
Gé en Loes

Marianne van der Poll

Lieve Anna en Siebrand,Wat gezellig dat berichtje van jullie en jullie vrienden en Lydia, we vinden, dat jullie een mooi verslag schrijven Anna en Siebrand. Wij hadden wel wat dezelfde berichtjes, maar ze waren enthousiast verstuurd vanaf mijn telefoon, dus wist ik niet of ze wel goed verstuurd waren. Beter driemaal, dan niets. In Nederland is er veel afgeknald, wij houden niet van vuurwerk, maar de Kerst hebben we met elkaar gevierd. Eerste Kerstdag waren we bij Mark, Lonneke en de kleinkinderen,want Mark was jarig, we genoten van de kleinkinderen, jammer was, dat Jolie behoorlijk ziek was, maar met een kuurtje was de koorst snel weg. Mark had lekker gekookt en Aneta en Eric jan en hond waren daar ook. Op Tweede Kerstdag waren we bij Eric Jan en Aneta, daar was het ook fijn en we zijn heerlijk uit eten geweest. We boffen maar met al die fijne dagen.We eten niet alleen, maar we hebben met z'n viertjes ook paarden verzorgd en mooie wandelingen met de hond gemaakt.Op dit moment regent het in Nederland, maar er wordt ijzel en natte sneeuw verwacht, dus een lekker Hollands weertje. Verder Worfeud ik veel met je moeder en je tante Hedie, ze maken me goed in allebei, dus kan ik nog een hoop van ze leren, we verheugen ons op de foto's van Arie, die met vakantie is geweest.Ja en dit zijn dan zo'n beetje onze gebeurtenissen, we kijken uit naar een nieuw verslag, groetjes van Marianne en Henk

Els en Frits

Siebrand en Anna, een gelukkig en vooral gezond 2016 gewenst vanuit Indonesie, niet zo heel ver bij jullie vandaan, zelfs onze tijdverschillen zijn bijna gelijk.
Ook hier is het niet zoals in Nederland, hoewel er wel sprake is van enig vuurwerk gedurende 19 minuten en voornamelijk afgestoken door twee hotels op het strand.
Groetjes voor jullie van ons en nogmaals happy new year !

Els en Frits

Typefout, 19 min is 10 min.