S-AinJapan.reismee.nl

De verjaardag van de keizer

23 December is het in Japan Tenno tanjobi, oftewel, de verjaardag van de keizer. Deze dag is een vrije dag, en wordt door vele Japanners typisch NIET gevierd, maar gewoon als dagje vrij gezien.

Dus geen festivals of andere dingen om te bezoeken, maar gelukkig werden we uitgenodigd door een collega van mij, waar we al eerder over geschreven hebben (Daisuke-san). Hij is namelijk drummer van een bandje, die toevallig die dag een optreden gaf in Osaka.

Zo gezegd, zo gedaan, en we hebben er een lekker dagje Osaka van gemaakt! Op de bewuste woensdagmiddag zitten we met een kopje koffie/thee achter in een klein café in de op één-na-hipste stad van Japan. Samen met zo'n veertig japanners genieten we van de band 'Pallet'!

We houden zo af en toe wel van een lekker stukje jazz, maar dit was een waar genot!

De blazers en de pianiste zijn allemaal muziek-docenten, bassist weten we niet zeker meer wat hij nou in het dagelijks leven doet, en de drummer is dus mijn collega (oftewel techneut)! We wisten niet precies wat we moesten verwachten, maar de eerste helft bestond uit een aantal eigen stukken en een aantal covers, en de tweede helft was een grote kerst-medley met vanalles en nog wat!

Hier een van de eerdere nummers (even klikken op de foto):

Het ging van snel en swingend tot mooi en melancholisch, bijna film-muziek achtig, zoals dit nummer, gearrangeerd door de pianiste (het is een lang filmpje, maar kijk zeker de eerste minuut even):

Daarna eindigden ze met een geweldig leuke kerstmedley, zodat het ook nog een beetje kerstig voelde!

Omdat het nog niet zo laat was, zijn wij een stukje door Osaka gaan lopen.Osaka staat bekend om zijn uitgaansleven en allerlei voedsel uit de zee, en dat was duidelijk te merken. In de beroemde Dotonbori winkelstraat kwamen we veel beroemde herkenningspunten tegen, zoals deze grote mechanische krab:

Maar onze conclusie was uiteindelijk: Wat een verschrikkelijk leuke straat moet dat 's avonds zijn! Helaas was het middag, en regenachtig, dus de omstandigheden hielpen niet echt mee.

Wel hebben we toen besloten dat ze zeker een keer terug moesten om het avondleven van Osaka mee te maken. Avondleven, want in Japan sluit alles over het algemeen zo vroeg dat we niet echt over een nachtleven kunnen praten.

Uiteindelijk zijn we aan het eind van de middag leker weer naar huis gegaan, om hier de lokale Italiaan (100 meter van ons huis) maar eens te proberen. Het was prima eten, maar geen foto waard ;)

Het was een heerlijk dagje, de donderdag en vrijdag hierna (24 en 25 december) zijn echter wel gewone werkdagen, en gewerkt werd er.

Niet lang daarna kwam oud-en-nieuw, en daaromheen was het bedrijf een paar dagen gesloten. Daarover vertellen we binnenkort meer!

Siebrand

Marianne

Schitterende muziek idd. Leuk dat jullie daar bij konden zijn.