S-AinJapan.reismee.nl

Hanami

Het is lente in Japan en dat betekent bloesems, bloesems overal! Het begon een paar weken geleden met de pruimen bloesems.

En inmiddels bloeien ook de kersenbloesems volop. Deze heb je in verschillende soorten: De "normale" kersenbloesem

en de 'treur'kers. Dit lijkt een soort kruising tussen een treurwilg en een kersenbloesem en is mijn favoriet!

Net zoals andere seizoensgebonden bezienswaardigheden (denk aan de rode Japanse esdoornbladeren in de herfst of de paar keer per jaar dat er sneeuw ligt in Kyoto) is dit een zeer populaire attractie. Mensen trekken in grote getalen naar parken en tempels om de bomen te bewonderen en bovenal om er foto's van te maken! Soms staan er zelfs rijen om met een extra mooie boom selfies te kunnen maken!!

Nou heeft het vieren van de kersenbloesems gelukkig nog wel iets meer om het lijf dan alleen maar foto's maken van de bomen. Om van de bloesems te genieten en te vieren dat het lente en dus beter weer is gaan mensen met zijn allen naar buiten om onder de bloeiende bomen te picknicken. Dit gebruik wordt in het Japans Hanami genoemd.

Wij hadden het geluk dat er vanuit Siebrands afdeling van Omron ook een Hanami georganiseerd werd. Dit leek ons namelijk heel gezellig, en je kunt nooit teveel integreren toch? ;-) (volgend weekend gaan we ook een Hanami houden met Daisuke en Hatsuki doen. Hopen dat de bloesems dan ook nog bloeien!)

Na een stuk gefietst te hebben sleepten we onze fietsen dit schitterende paadje op.

Aan de andere kant van deze 'dijk' werden we begroet door een aantal van Siebrands collega's en hun vrouwen en kinderen. Dankzij de beproevingen van twee collega's van Siebrand (die de nacht van te voren een tentje op die plek hadden neergezet en daar hadden geslapen) hadden we het beste plekje van allemaal, namelijk direct onder de kersenbloesems!

Nadat we waren gaan zitten werd ons direct van alles te eten, maar vooral te drinken aangeboden. Hanami's staan er namelijk ook wel een beetje om bekend dat er meer dan genoeg alcohol aanwezig is. Dorstig geworden van het gefiets namen wij dat aanbod met liefde aan (ik alleen wel iets zonder alcohol!).

De middag verliep heel vrolijk en gezellig. De kinderen dartelden in het rond, de hapjes en drankjes werden rijkelijk rondgedeeld en we werden met enige regelmaat vermaakt door de jongleer- en ukulele kunsten van verschillende collega's. Ook onze eigen hapjes vielen goed in de smaak (ik had 2 koffiecakes gebakken en we hadden wat Belgische bieren gescoord om mee te nemen).

Ondanks dat lang niet iedereen evenveel Engels sprak of durfde de te spreken hebben we ons geen moment echt buiten de groep gevoeld. Iedereen was ontzettend aardig en het was dan ook jammer dat het rond vijf uur toch echt wat te koud begon te worden om nog langer te blijven zitten.

Met enigszins onstabiele benen (ook ik had inmiddels toch wel wat drankjes op) en een tonnetje ronde buik (zoveel heerlijke hapjes!) begaven we ons zeer tevreden naar huis.

Wat ons betreft is Hanami een traditie die ook in Nederland wel door mag worden gevoerd! Schitterende dingen om te zien, gezellige mensen en heerlijke hapjes en drankjes. Wat wil je nog meer?

Els

WoW !!! Schitterende plaatjes. En t water loopt me al in de mond bij alleen het lezen van de hapjes....:-)

Constance

Wat gezellig, volgend jaar moeten jullie dus maar een lente-familie Hanami organiseren.

Iris

Dit jaar vier ik het al voor de 7e keer ofzo in Nederland ;-) Is een heel toffe traditie

Anne

Prachtig I am in!!

Vanja

Oh, geweldig! Zo blij voor jullie, en zo jaloers! Prachtig!

Marianne en Henk

Echt heerlijk al die hapjes en wat een mooie foto's, het is dat je hard moet werken Siebrand, maar het lijkt anders wel een hele lange vakantie, groetjes van Henk en Marianne

Jolanda

Een hapje en drankje onder een prachtige bloesemboom, ik doe mee :)

Janniek

Super leuk! Wat een mooie plaatjes ook. Ziet er heerlijk uit :)

Anne Fluitman

Ooooh dat ziet er heerlijk uit! Ik ben helemaal voor om het volgend jaar gewoon lekker in Nederland ook te doen ^^ En fijn om zo met de collega's van Sieb samen te doen lijkt me!

Laura

Ziet er prachtig uit. Was het in het echt nu ook zo betoverend mooi als wordt beweerd?

Gé en Loes

Schitterend! Ja, hier voor de deur op het gras: zorgen we allemaal voor drank en hapjes. Bij Harrie en Riet staat al een mooie boom!
Leuk hoor. Mooie foto's van jullie! ! Daar is het wel veel mooier! !!