S-AinJapan.reismee.nl

TokioTrip dag 7: Dag van het toerisme

Twee leuke dingen op het programma vandaag! We beginnen met Ghibli!

Ghibli Studio is de maker van vele prachtige Japanse animatiefilms, en heeft een speciaal plekje in het hart van vele mensen. Ze hebben een schijnbaar erg leuk museum in Tokio, waarvoor wij kaarten hebben weten te krijgen! De trein bracht ons een stuk buiten het drukke centrum van Tokio, en na een kwartiertje lopen kwamen we aan bij een idyllisch plekje. Een prachtig speciaal gebouwd pand waar de natuur en het bouwwerk bijna in elkaar overlopen.

Alle deuren, ramen en lampen zijn voorzien van handschilderwerk, en er lopen allerlei bijzondere routes naar verschillende plekken, soms halverwege een verdieping!

Tevens is er een speciale korte film te zien, die alleen in het museum vertoond wordt. Het toegangskaartje bevat een strookje originele film met drie beeldjes van een Ghibli-film, een erg leuk aandenken. Wij kregen de film A sumo wrestler's Tail te zien. Hij was erg leuk, en ondanks dat wij nog steeds geen Japans kunnen, goed te volgen.

Daarna gingen we op ontdekkingstocht door het museum. Heel veel prachtige schetsen, boeken, filmtechnieken en zelfs een heel bewegend 'diarama' met de figuren van de film Totoro. Toen we in alle ruimtes geweest waren, hebben we even rustig een ijsje bij de afhaalbalie gehaald en opgegeten. Er was ook een restaurant, maar de wachttijd was meer dan een uur. Het zag er leuk uit, maar niet zo bijzonder, dus die hebben we dus maar overgeslagen. De winkel viel ons wat tegen. Het aanbod was niet heel groot, en een aantal dingen waarnaar we uitkeken waren uitverkocht, of hadden ze simpelweg niet. Toch nog wat wat kleine leuke dingen gevonden, dus met deze buit konden we weer weg.

Voor de terugreis naar het station een andere route gekozen, en bij toeval kwamen we een leuk Vietnamees tentje tegen met uitzicht op een meertje. Even kort in de rij, maar rond half één mochten we naar binnen. We hebben het lunchmenu gekozen, één met kip en één met varken. Verder zat er een Vietnamese soep, spring rol en een beetje salade bij. Nou, het was heerlijk! De kip was Vietnamees-pittig, maar een beetje extra drinken maakte dat weer goed.

Met een buik vol heerlijk eten en een tas vol souvenirs zijn we eerst maar even langs het hotel gegaan om wat spullen te stallen, en toen weer naar de wijk Shinjuku. Ons avondprogramma is daar, en 's middags wilden we daar nog even wat shoppen.

Na een rondje boeken- en platenwinkels zijn we neergestreken in een klein sushitentje, waar twee koks in het midden van een lopende band live de sushi voor je maken. En sushi, daar zijn ze goed in in Japan.

Nog een kopje koffie, en wat ruzie met mijn telefoon-navigatie later, waren we bij Shinjuku Robot. In de wachtruimte waren eerst een live robot-gitarist, later samen met een robot-saxofonist aan het spelen, het was dus niet vervelend om even te wachten voordat de show begint.

Dit is om eerlijk te zijn het meest toeristische ding wat we gepland hadden voor Tokio, maar goed, wij zijn dan ook toeristen ;-) En eerlijk is eerlijk, het was enorm goed uitgevoerd. Alles was overtuigend ROBOT stijl! Niets was te veel... zie hier een plaatje van de hele wachtruimte:

Ik neem aan dat ik niet hoef te vertellen dat alle lampjes continu knipperen en van kleur veranderen

Wink

De show, was in één woord geweldig! Anderhalf uur lang (met pauzes om meer eten en drinken te kopen) werden we vermaakt met de meest gave robots, dans en muziekshow, special effecten en weet ik veel wat meer. Het beste vonden wij het te vergelijken met een show van de power-rangers, maar dan zonder de power-rangers, maar mèt alle slechteriken!

Intensief, luid, toeristisch, maar heel erg leuk! Het hielp wel, dat we wisten wat we konden verwachten, want er was verder weinig spontaan of authentiek aan.

En toen was ons avontuur ineens over. We hebben de trein naar het hotel gepakt, en genoten nog na van alle leuke dingen die we deze week gedaan, gezien en gekocht hebben. Dan brengt morgen om elf uur de Shinkansen ons weer terug naar ons appartement, en kunnen we alle stukjes die we deze week getypt hebben van foto's voorzien en online zetten. Als jullie dit kunnen lezen zal dat dus wel gelukt zijn!

Bedankt voor het meelezen! Wij zijn nog maar een paar weken in Japan, en waarschijnlijk doen we nog wel wat leuks (en zullen dat uiteraard hier schrijven), maar we gaan zo langzamerhand ook stappen zetten om onze terugkomst voor te bereiden.

Groetjes uit heerlijk Japan,
Anna & Siebrand

Anne

Geniet lekker na en tot over een paar weken!! X

Anna

Ik vond zojuist een website met foto's van de binnenkant van het museum. Zie hier -> http://ignition.co/181