S-AinJapan.reismee.nl

3 november: Culture day

Zoals in een vorig blogje al is gezegd hadden we afgelopen week vrienden op bezoek! Steven en Renée kwamen gezellig bij ons logeren van 1 tot 5 november.

Zondag na onze wandeltocht hadden wij met ze afgesproken op station Kyoto. Omdat wij nog geen logeerspullen hadden zijn we eerst met zijn vieren op luchtbed-jacht gegaan. Helaas bleek november niet helemaal het juiste jachtseizoen, dus zijn we uiteindelijk overgeschakelt op een andere prooi. Die viel wat makkelijker te vangen, dus nu ligt er voor onze komende gasten een dubbele futon (zowel in breedte (1.40) als in dikte (2 op elkaar ;-) ) klaar!

Die avond hebben we met zijn vieren verschillende magnetron-maaltijden geproefd. We waren namelijk allemaal nogal gaar van het vele gewandel en gereis. Soms is thuis hangen ook heerlijk! Zeker met goede vrienden hun vakantieverhalen en -foto's!

Nou hadden Siebrand en ik natuurlijk door de week van alles te doen, dus we konden helaas niet elke dag samen met hen de toerist uithangen...
Maar op maandagmiddag had ik na mijn Japanse les nog niets in de agenda dus kon ik mee op ontdekkingstocht in Kyoto. =D

We hebben toen met zijn 3-en Nijo-castle verkend. (heel mooi oud paleis van een lokale shogun (middeleeuwse leenheer (net één stap onder de keizer) ) Siebrand was hier tijdens zijn eerste Japan trip al geweest en had dit genoemd als aanrader.
Ik heb helaas op dit moment geen foto's van het kasteel, maar als ik het me goed herinner hebben Steven en Renée er wel een aantal gemaakt (van de buitenkant van het kasteel dan, binnen mochten we geen foto's maken omdat dat niet goed is voor de muurschilderingen), dus die komen nog! Oh, en Sieb heeft er ook een aantal gemaakt tijdens zijn bezoek. Dus gaat zeker lukken!

Toen we daar klaar waren hadden we wel zin in een snack, dus ben ik met hen nog een keer over Nishiki market gelopen. Daar hebben we echt schaamteloos geproefd en gesnackt, zowel van de lokale specialiteit (ingelegde groenten) als van allerlei ander lekkers (honingijsjes, zoete aardappels, matcha-ijs en gelei, etc). Ook hebben Steven en ik Japanse peper gekocht. Hoe het er vers uit ziet weet ik eigenlijk niet, maar in gedroogde en gemalen vorm is het groen en kruimelig. Het smaakt een tikje naar citroen en is niet zozeer pittig als erg prikkelend op je tong. Heerlijk! Nu nog een recept vinden waar ik het in kan gebruiken!

Eenmaal uitgesnackt was het tijd om Siebrand te ontmoeten en sushi te gaan eten bij één van onze lievelingstentjes: de 100 yen lopende band sushi tent!
Deze sushi tent zit een beetje op een rare plaats, namelijk boven een MacDonalds, maar is wel ontzettend leuk! Heerlijk verse sushi, een ontzettend leuke loopband waarop van allerlei lekkere dingen langskomen en een expressband waarop de dingen die je zelf besteld aan komen racen. Ook kun je een 'spelletje' spelen tijdens het eten. De sushi die je van de band pakt komt namelijk op bordjes. Om bij te houden hoeveel je moet betalen doe je die bordjes in een gleuf naast de tafel en iedere keer als je er vijf bij hebt krijg je een filmpje te zien. In dit filmpje doet een samurai mannetje een trucje (visje vangen, acrobatiek, judo, etc) en als hij dat tot een goed einde bracht dan kreeg je een prijsje!!

Siebrand heeft nu dus een schitterend hello kitty clipje voor op zijn tas! =D

Alhoewel de avond super gezellig was vonden we het toch wel jammer dat we overdag niet met zijn vieren op ontdekkingstocht konden. Maar gelukkig was de volgende dag, dinsdag 3 november, een feestdag waardoor Siebrand vrij had!

Dat was toevallig ook de laatste dag dat je zonder reserveren het keizerlijk paleis in Kyoto kon bezoeken! Dus na een uitgebreid Japans ontbijt gingen we daar dan ook naar op weg!

Hier staan we dan, gezellig met zijn 4en bij één van de vele poorten in dit paleis.

Het paleis was schitterend om te zien, met ontzettend gedetailleerde versieringen en gebouwen die maar één keer per jaar gebruikt werden voor ceremonies. Helaas konden we de gebouwen zelf niet in, maar de wandeltocht rondom leverde ook al schitterende plaatjes op!!

Zoals dit mooie doorkijkje

En dit idyllische bruggetje (vooral zo idyllisch omdat niemand de tuinen in mocht =( )
(er zijn nog meer foto's van het paleis, namelijk hier.)

Omdat dit de laatste dag was dat het paleis zo makkelijk te bezichtigen viel was het bizar druk met toeristen. Na een tijdje waren we dat dan ook wel zat en besloten we dat het tijd was om te gaan ontspannen... In een sento! Namelijk deze.

Wat is een sento? Nou, dat is een Japans badhuis.
Je hebt ook nog een andere variant Japanse badhuizen, deze heten onsen. Het verschil is dat een onsen gevoed wordt door een natuurlijke warmwaterbron en er bij een sento gewoon leidingwater wordt opgewarmd en gebruikt.

We willen ook nog erg graag een keer naar een onsen, maar dit was ook al superleuk!

Toen we eenmaal entree en handdoeken hadden betaald (dat was lastiger dan het klinkt, allebei moest je namelijk doen door bij een (Japanse) automaat kaartjes te kopen!) namen we afscheid van elkaar. De heren gingen namelijk links en de dames rechts.
Bijna alle sento's en onsen's zijn namelijk gescheiden!

Het was dus ontzettend fijn dat we met zijn vieren waren, want zo had iedereen nog een beetje aanspraak. En was je met iemand die evenveel snapte van de bordjes en gebruiken als jij!! ;-)
Ik geloof niet dat Renée en ik onvergeeflijke fouten hebben gemaakt terwijl we heerlijk hebben gezweet in de sauna (waar een Japanse soapserie aan stond) en in verschillende soorten baden hebben gerelaxed.
Alhoewel we het heerlijk vonden waren we het na afloop er wel allemaal over eens dat we één ding misten... Een manier om tussen de baden/sauna's te relaxen! Er was namelijk geen zwembad en ook geen plek waar je even lekker rustig kon zitten/liggen zonder het heel koud of heel warm te krijgen.

Woensdag en donderdag zijn Steven en Renée nog lekker Kyoto gaan verkennen (ze zijn onder ander naar een kattencafe geweest en naar de Fushima Inari tempel (zie Kyoto-weekend deel 1)) en 's avonds aten we samen en/of keken we samen series en deden we spelletjes.

Kyoto is hartstikke leuk, maar het is zeker niet het enige dat er in Japan te zien is, dus gingen Steven en Renée vrijdag weer verder met hun reis (ze gaan onder andere nog naar Hiroshima en Kyushu (het onderste eiland van Japan)). Gelukkig komen ze op hun weg terug naar Osaka airport hier nog weer even paar nachtjes slapen! Wel zo leuk! =D

Na deze gezellige, maar drukke week was het voor ons tijd om te genieten van het weekend! Maar dat bewaren we voor een volgende keer!

Anna

Renée en Steven

Super leuk geschreven! Wij hebben een onwijs leuke tijd gehad in Kyoto ^^ Dank jullie wel voor ons op sleeptouw te hebben genomen en ons de mooie en leuke plekjes van Kyoto te hebben laten zien. Wij kijken nu alweer uit om jullie over een paar dagen weer te zien!! :*

Renée

PS Siebrand heeft al onze foto's op zijn memory stick, dus ook die van het Nijo kasteel!

Els en Frits

Wat een heerlijk verhaal, bedankt dat we "mee" mochten !